Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارگردان تئاتر گفت: بنده کارهای سال گذشته را قدرتمندانه‌تر دیدم؛ نه این‌که منکر کارهای امسال باشم ولی کارهای سال گذشته، کارهای بهتری بودند.

به گزارش قدس آنلاین، رضا حسینی در خصوص بهترین‌های تئاتر مشهد در سال ۹۷ اظهار کرد: بنده کارهای سال گذشته را قدرتمندانه‌تر دیدم؛ نه این‌که منکر کارهای امسال باشم ولی کارهای سال گذشته، کارهای بهتری بودند؛ چه در عرصه جشنواره فجر و چه در عرصه اجرا نمایش‌های بهتری داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
نمایش‌های امسال هم بد نبودند؛ ولی اگر بخواهیم با سال گذشته مقایسه کنیم، کارهای سال گذشته را کارهای بهتری می‌بینم.
وی درباره بهترین‌ نمایش سال جاری تصریح کرد: به عقیده من سه نمایش «رومئو و ژولیت»، نمایش «هزار فرسنگ زیر دریا» و نمایش «خدای جنگ» نسبت به کارهای دیگر از درجه بالاتری برخوردار بودند.   این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: ملاک من برای انتخاب این نمایش‌ها به این صورت بود که نمایش «هزار فرسنگ زیر دریا» را به‌خاطر متن برخاسته از مسائل اجتماعی و درام اجتماعی خیلی خوبی که داشت، انتخاب کردم و به نظرم ما یک درام اجتماعی خوب را در نمایش  «هزارفرسنگ زیر دریا» داشتیم. حسینی افزود: نمایش «رومئو و ژولیت» اقتباس خوبی از نمایش رومئو و ژولیت است و خود اقتباس کردن هم به نظر من دارای یک اندیشه‌ورزی و تبحر است؛ نمایش «خدای جنگ» در اجرا، بسیار منسجم و خوب بود و این سه ویژگی در هر کدام از این کارها دیده می‌شود. وی پیرامون بهترین بازیگر خانم و آقای سال ۹۷ اضافه کرد: بهترین بازیگر خانم، فاطمه توانا در نمایش «هزار فرسنگ زیر دریا» بودند ولی من بازیگر مرد درجه یک در نمایش‌های امسال ندیدم. این کارگردان تئاتر درباره بهترین کارگردانی در سال ۹۷ گفت: از دید من بهترین کارگردانی به آقای امین رضایی اردانی برای نمایش «خدای جنگ» تعلق می‌گیرد؛ چون به نسبت کارهای دیگر، کارگردانی بهتری برای نمایش «خدای جنگ» داشتند. رضایی در مورد بهترین نمایش‌نامه بیان کرد: در کارهایی که من دیدم، بهترین نمایشنامه، «هزار فرسنگ زیر دریا» بود؛ به دلیل این‌که یک متن ایرانی است ولی کارهای دیگر مانند «خدای جنگ» اقتباس از تراژدی شکسپیر است؛ هم‌چنین  «رومئو و ژولیت» هم اقتباس از تراژدی‌های شکسپیر است.   وی افزود: در مورد نمایش «هزار فرسنگ زیر دریا»، اول این‌که یک نمایش‌نامه ایرانی است و ویژگی دوم آن این است که یکی از درام‌نویسان خوب مشهدی، خانم شادی غفوریان آن را نوشته که به نظر من یکی از درام‌نویسان آینده استان هستند و هم این‌که متن دارای ساختار قوی، مضمون و محتوای قابل تأمل و ارزشمندانه است؛ ضمن این‌که این متن اجرای خیلی خوبی هم داشت و جزو متونی بود که دو سال پیش، به عنوان کارهای برتر به چاپ رسید و حتی در تهران هم، انجمن منتقدین خوانشی از متن را داشتند و به نظر من یکی از متون خوب چند سال اخیر ایران و خراسان بوده است. منبع: ایسنا انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بهترین های تئاتر حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۶۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»

آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دست‌نویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دست‌نویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرین‌ها را شروع کردیم.

وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایده‌های کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوب‌هایی که منصوب به کار کارگاهی می‌شوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوه‌ای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر می‌کند و زمان سیال است و اسلوب‌ها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیش‌تر به این ایده‌ها و موضوعات فکر کرده بودیم.

تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دست‌کم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار می‌گیرد. در دست‌نویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودی‌های دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.

کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرم‌کننده برای گروه ما است.

وی درباره اینکه چه ویژگی‌هایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آن‌ها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط می‌گیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیش‌تر دوست دارد که شیوه اجرایی‌اش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب می‌کند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب می‌تواند با موضوع ارتباط برقرار کند.

تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک می‌ریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمی‌توانند صحبت کنند. فکر می‌کنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه می‌توان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم به‌ویژه در طراحی صحنه به سمت ایده‌هایی برویم که کم‌ترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.

وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالن‌های تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه می‌کند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایده‌آل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.

تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس می‌کنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه می‌دهیم. صحبت‌هایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.

نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6097371 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • فروش میلیاردی یک تئاتر در دو هفته
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
  • حسینی: لیگ را باید به بهترین شکل تمام کنیم
  • حسینی: تمام کردن لیگ برای ما خیلی اهمیت دارد
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟